Normaaleissa olosuhteissa scifi-genreen luokiteltu teos olisi pelottanut minut pois, mutta koulun puolesta tämä oli pakko lisätä lukulistalle. Ja onneksi oli, sillä ei Teemestarin kirja ihan turhaan ole Teoksen romaanikilpailua voittanut. Jopa ehdottomiin lempikirjailijoihini lukeutuva Johanna Sinisalo istui raadissa ja hänen kehuva kommenttinsa onkin ujutettu takakannen sisäpuolelle houkuttelemaan lukijoita.
Emmi Itäranta (jonka koko ajan arvostelua tehdessäni kirjoitin Itämereksi) on luonut kirjaansa asetelman, jossa nykyinen maailmamme on tuhoutunut ja
aikaa kulunut satoja vuosia, kun teemestarin tytär Noria joutuu
hengenvaaralliseen kamppailuun kotikylänsä veden käydessä vähiin. Aikaa on
ennen siivittänyt parhaan ystävän Sanjan kanssa jättimäiseltä kaatopaikalta
löydetyn entismaailman teknologian tutkiminen, mutta aikojen pimenemisen myötä
tutkimuksista katoaa kaikki riemu niiden muuttuessa elintärkeäksi missioksi
selvittää historian tarkoin varjeltu salaisuus. Loppuratkaisu on outo siinä mielessä, ettei tätä salaisuutta koskaan paljasteta, vaikka on selvää, että Noria ja Sanja onkivat sen tietoonsa. Odotin viimeiselle sivulle asti mysteerin ratkeamista, mutta jouduin sulkemaan kirjan tuntien oloni hieman huijatuksi. Eikö Itärannan mielikuvitus riittänyt kehittelemään tarpeeksi dramaattista ratkaisua?
Noria, hänen isänsä ja niin moni heitä
edeltänyt sukulainen on omistautunut teemestarin jalolle ja hienostuneelle
ammatille, jota he toteuttavat suurella ylpeydellä ja nöyryydellä. Teen
tarjoilemiseen kuuluvan rituaalin yksityiskohtainen valmistelu muistuttaa
japanilaisen geishakoulutuksen vähintään yhtä tarkkoja rituaaleja, jotka
tulivat suurelle yleisölle tutuiksi Arthur
Goldenin romaaniin pohjautuvassa elokuvassa Geishan muistelmat (2005). Norian isän opettamissa teemajan
pyhyyttä ja poikkeuksellisia käytöstapoja koskevissa seikoissa ja Geishan muistelmien hillittyyn ja siroon
käyttäytymiseen liittyvissä opeissa on paljon yhtäläisyyksiä. Tämän nykyiselle
modernille yhteiskunnalle täysin vieraan rituaalin ujuttamista tarinaan ei
selitellä sanallakaan, vaan Norian huushollin mieltäminen teemestareiden
asuinsijaksi on itsestäänselvyys. Tarinan kuljettamiseen kikka sopii hyvin ja
selittää sekä ratkoo useita asioita, jos ei mieti liikaa syitä teemestarin ammatin
harjoittamiselle tulevaisuuden mahdollisessa Suomessa. Sellaisia on nimittäin hankala
löytää. Scifi-genren puitteissa tällainen tuulesta tempaistu keksintö lienee
kuitenkin täysin sallittu. Kirjan aluksi mielikuvituksettomalta vaikuttava nimi
ainakin saa Norian kehittymisen myötä uuden nokkelamman ulottuvuuden.
Tutumpi suoraviivainen kerronta
sekoittuu Teemestarin kirjassa
syvempää pohdintaa vaativiin mietelauseisiin. Itärannan toistuvia teemoja
näissä välillä melkein liioitellun kohtalokkaan kuuloisiksi äityvissä
aforismeissa ovat muun muassa veden ja kuoleman liitto sekä salaisuuden luoman
tilan ja sen rajojen alituinen liike. Ilmaukset ovat yleensä kauniita ja
ajatukset omaperäisiä, mutta välillä saman asian jatkuva toisto hieman eri sanoin
käy melkein tekotaiteelliseksi. ”Salaisuudet syövät ihmisten välisiä siteitä.
Toisinaan uskomme, että ne voivat myös rakentaa niitä: jos päästämme toisen
hiljaiseen tilaan, jonka salaisuus on meihin tehnyt, emme enää ole siellä
yksin”. Ajatuksessa on itua, olkoonkin että loppuosa on itsestäänselvyys, mutta
jankuttavaksi idea käy kun se toistuu muutaman sivun päästä lähes sanasta
sanaan. Saman kohtalon kokee veden tematiikan pyörittely, josta saa lukea
kyllästyttävyyteen asti. Välillä Itäranta kuitenkin onnistuu kuvailemaan
jotakin itsestäänselvyyttä, kuten lunta, niin kauniisti, että sitä alkaa
melkein ikävöidä vaikka maa olisi sitä täynnä. Myös jännityksen kohottaminen on
huolellisten tilanteiden alustusten takia Itärannan vahvuuksia, vaikka
hetkittäin raja tyylikkään vihjailun sekä liiallisen selittelyn ja sen myötä
ennalta-arvattavuuden välillä on häilyvä. Henkilöiden väliset suhteet, joissa
jokainen hätäisestikin merkille pantu yksityiskohta voi vahvistaa merkittävästi
kahden toisilleen rakkaan ihmisen yhteyttä, on kuvailtu suurella
intensiteetillä.
Nykyään naisiin väheksyvästi
suhtautuminen on pitkälti historiaa, mutta kirjassa se on arkipäivää ainakin
teemajassa, jonka suurempaa taitavuutta vaativat tehtävät eivät kuulu naisille.
Itäranta on poiminut ihmiskunnasta sellaisia ajasta toiseen siirtyviä
peruspiirteitä, joiden avulla ihmisen koko hyvyys ja pahuus tiivistyy muutamaan
käyttäytymismalliin. Ne piirtyvät selvimmin esiin äärimmäisen hädän hetkellä. Valtaapitävien
välinpitämättömyys luo vahvan kontrastin hyväsydämiselle Norialle, joka jakaa
omastaan niille, joiden ahdinko on suurin. Perustarpeiden jäädessä
tyydyttämättä ihmisen sisältä nousee alkuasukas, jonka ainoa tavoite on pysyä
elossa, mutta ylpeyden ja hengissä selviämisen ristiriita tuo lisähaastetta.
Jatkuvasti jonkin suuremman ja
mielekkäämmän etsiminen ja tyytymättömyys omiin lähtökohtiin, joka leimaa
nykyaikaamme, näkyvät romaanissakin. Kylän asukkailla on kirjan valoisamman
puoliskon aikana ystävällisen hyväntahtoiset välit ja Norian ja Sanjan syvä
ystävyys tekee kaikesta yhdessä toteutetusta mielekästä, mutta Noria kaipaa
silti ajoittain pois pysähtyneestä lähes kokonaan luonnon raaka-aineista
rakennetusta kylästä. Raha ei tuo onnea mutta täysi kukkaislapsimeininki ei myöskään tyydytä.
Suuren kaukaisen sodan seuraukset
ulottuvat Norian kylään ankarien säännösten muodossa ja täyttää arjen
pienemmillä henkilökohtaisilla taisteluilla. Ei ole helppoa vastustella
sotilaiden vartioidessa katuja ja asukkaiden jokaista liikettä, mutta kekseliäisyydellä
pääsee pitkälle. Jokainen vartijoiden silmien ohi salassa kuljetettu vesitippa
voi näyttää pieneltä voitolta, mutta olla jollekin elintärkeä. Itäranta
muistuttaa millainen on maailma, jota määrittävät hengenvaarallisen jyrkät rajat
ystävien ja vihollisten välillä.
Itäranta on laittanut historian
toistamaan itseään ja yhdistellyt mielenkiintoisesti eri aikakausien eroja ja
yhtäläisyyksiä. Maapallon elinvoiman kannalta tärkeimpien luonnonvarojen
säilyttäminen tulee luultavasti aina olemaan yhtä vaikeaa vuosiluvusta
riippumatta. Ilmastonmuutoksen kuolettavista tuhoista vihjailu on selkeää ja
onnistuu osittain pelottelemaan uskottavuuden rajoissa pysyvillä kuvauksilla lämpötilojen
noususta ja Hämärän vuosisataan liukumisesta, jolloin öljyvarannot hiipuivat.
Entismaailman tuhoon on ladattu kaikki minkä takia meitä jo nyt muistutellaan jatkuvasti
ekologisuuden tärkeydestä. Itärannan luoma uusi maailma tuntuu kuitenkin sen
verran etäiseltä meriruohosta rakennettuine kyhäelmineen, sinilummekakkuineen
ja elävine roihukärpäsvalaistuksineen, ettei orgaanista maailmaa voi tosissaan
kuvitella todelliseksi nykyisen informaatio- ja teknologiatulvamme syövereissä.
Kenties se onkin Itärannan pointti: jos emme tee asialle jotain, menetämme pian
kaiken ja heitämme sen lisäksi maailmamme omassa kehityksessään ratkaisevasti
taaksepäin.
Kiinnostava analyysi kirjasta Riina, mukavaa että koulu sinut tähän "pakotti" tarttumaan. Vesiaforismien toistuminen tosiaan oli hieman silmiinpistävää välillä, onneksi ajatukset siellä takana ovat kuitenkin hyviä kuten sanoit. Mielenkiintoisesti nostat esiin nuo eri aikakausien yhdistelyt ja temaattisuuden.
VastaaPoistaKiitos kommentista! Minustakin oli myöhemmin hyvä, että "jouduin" lukemaan kirjan, se tarjosi paljon enemmän hyvää kuin olin odottanut. :)
Poista